– Techniek en bouw

avontuur0015De MSB Avontuur is de oudste, nog varende Rotterdamse havensleepboot.

Bouwjaar: 1896
Bouwwerf & ontwerper: Wed. A.van Duijvendijk te Papendrecht
F.O.N.V. geselecteerd als varend monument ® onder nummer 138
Te water gelaten op 05-06-1896

avontuur0041Technische gegevens:
L x B x D/ L x B x T/WD: 17.18 x 4.05 x 2.05/1.45m
Diepgang leeg: 1.26 m.
Waterverplaatsing: ledig: 65.104 ton, beladen: 67.742 ton
Laadvermogen: 4.623 ton
Bouwmateriaal: ijzer, stuurhuis: staal
Besturing: stangen/ketting techniek1
Indeling: Kombuis en 2 slaapplaatsen in vooronder, 4 slaapplaatsen en toilet in achteronder, pantry op achterdek
Betimmering: meranti
Verwarming: c.v. door het hele schip
Watertank: 250 liter r.v.s.
Vuilwatertank: keuken en achteronder
Toilet: bij verkeerd gebruik in staat het schip te doen zinken motor0010
Overkapping: afneembare dektent over het achterdek met aanritsbare zijkanten.

Meetbrief: 1999: HN 7157. Vervallen: 1930: 7801. 1956: R 22479
Brandmerk: 652 B ‘s-Hage 1937

motor0001Technische gegevens motor:
Motor: Bolnes 3 KL 3HS230
Vermogen: 180 pk
Bouwjaar: 1961, geplaatst in 1962
Cilinders: 3
Kruissnelheid: ± 7 mijl
Brandstof: Diesel
Verbruik: ± 30 l/u.; gem. ± 26 l/u
Overbrenging: hydraulisch
Koeling: koelvloeistof
Brandstoftanks: 2 stuks , totaal 3000 liter motor0003Historie motor:
1896: 1 Schotse ketel voor de machine
Stoomdruk 9.3 ato, 2 cilinder diagonaal compoundmachine 23 npk.
VO. 35 m2
1948: 150 epk Bolnes (bouwjaar 1937)
1962: 180 epk Bolnes (bouwjaar 1961)
Luister naar het geluid van de motor

motor0009Technische gegevens toen de Avontuur in 1906 onder de vlag van rederij Gebroeders Goedkoop voer:
“Avontuur” ex Henri 2 ex Carbulo 1, in bezit 1906 t/m 1906
Gebouwd 1896 bij A. v Duijvendijk te Papendrecht in opdracht van F.A. v Duynen te Dordrecht.
L. 17.18, B. 4.05, D. 1.26, 27.84 ton
Stoommachine 2 cilinder Diagonaal Compound, van de Fa. Huiskens & v Dijk te Dordrecht. 16 epk.
1906 aangekocht van de s’Gravenhaagsche Stoombootdienst als Carbulo 1, herdoopt in “Avontuur”.
1906 verkocht aan J.H. Witling te Amsterdam

(bron: website Gebr. Goedkoop)

Bijzonderheden:
De voorsteven van de Avontuur is ingericht om ijs te breken. De constructie is zodanig dat daar tijdens de gewone vaart niets van te merken is.