Het schip

historie4Historie
Te water lating 5 juni 1896, te Papendrecht. Werf van mej. de weduwe van Duijvendijk. Ijzeren schroefstoomschip Henri II in opdracht van F.A. van Duynen.
1896-1898: F.A. van Duynen. Dordrecht.
1898-1906: ‘s-Gravenhaagsche Stoombootdienst. Carbulo I
1906-1906: NV. Reederij Gebr. Goedkoop. Amsterdam. Avontuur
1906-1907: J.J.H. Witling, Amsterdam.
historie10a1907-1912: J. Sterkman. Rotterdam (NV. stoomsleepdienst Volharding)
1912-1969: NV. Stoomsleepdienst Maas, Rotterdam (J.Sterkman e.a.)
1969-1971: L. Smit & Co’s. Sleepdienst NV. Rotterdam
1971-1972: Smit-Spido BV. Rotterdam
1972-1973: M. van Oosten. Rotterdam
1973- : H.C. Felser. Leeuwarden. Ingebracht bij de Leeuwarder sleepdiensthistorie9

De eerste 77 jaar
Over de vroege geschiedenis van de Avontuur is niet heel veel bekend. De verhalen die we kennen zijn ons verteld door familie van de schipper Jan Sterkman. Sterkman zou later de Stoomsleepdienst “Maas” oprichten. Een aantal zaken zijn wel bekend. De avontuur vervoerde tijdens oorlogstijd Joden naar Engeland en speelde een belangrijke rol tijdens de sleepbootstaking van 1948. In dat jaar lag de Avontuur voor de Nieuw-Amsterdam. historie13De laatste jaren van haar actieve bestaan diende de Avontuur als sectiebootje bij de “zwarte bende”. Deze eenheid controleerde zeeschepen op smokkelwaar.

historie11“For business and pleasure”
Als remedie tegen het hectische zakenleven besloot Han Felser in 1973 de Avontuur te kopen. Samen met zijn vrienden Hijlke Mulder (boekhandelaar) en Dick van der Schaaf (kroegeigenaar) kocht hij een drietal sleepboten. Toen Han Felser het schip bij het Rotterdamse Noordereiland had zien varen was hij gelijk verkocht. Samen met de eerder genoemde heren richtte hij de Leeuwarder Sleep Dienst (L.S.D.) op. historie5De sleepboot van Dick van der Schaaf “May Day” brandde kort na de aankoop geheel uit en verdween naar de sloop in België. De derde boot, gekocht door de inmiddels overleden Hijlke Mulder, heet de “Le Colimacon” (de huisjesslak). De L.S.D bestaat inmiddels nog uit slechts één sleepboot “de Avontuur”.

historie7En tegenwoordig…
Naast de intocht van Sinterklaas, heeft de Avontuur bij tijd en wijlen een sleepklus geklaard. Zo werden onder ijzige omstandigheden dokdeuren van Haarlem naar De Kaag gesleept. Ook werd een Duitse schipper te hulp geschoten toen hij op een zandbank gelopen was. De Waddenzee is een vertrouwde omgeving voor de Avontuur geworden.
historie14
Jaarlijks escorteert de Avontuur daar de sloepenrace van Harlingen naar Terschelling. Als vertegenwoordiger van Rothman’s sigaretten gebruikte Han Felser de boot regelmatig voor zakentrips. Er werd dan een compleet entertainment programma in elkaar gestoken, waarin de Avontuur de hoofdrol speelde. Daarnaast zal de bemanning, familie en vrienden menig uurtje op de boot gespendeerd hebben, heerlijk luierend in de zon of hard zwoegend tijdens een fikse regenbui. En ook bij Sail Amsterdam is de Avontuur steevast van de partij.

Oud, ouder, oudst
Het VOC-jaar 2002 ging ook aan de Avontuur niet onopgemerkt voorbij. De Avontuur verleende assistentie toen de VOC-replica “De Duyfken” in de haven van Hoorn vastliep. Met zijn diepgang vam 2,80 meter was “De Duyfken”te diep voor de huidige maatstaven.
In diezelfde periode werd de Avontuur ook gebruikt als duikersplatform. Daar dook een duikteam de restanten op van een oud vijftiende-eeuws-schip.
Lees verder >>